ארגון סדר עדיפויות לסטודנטים

????????

סטודנטים מנהלים אורח חיים עמוס במיוחד בשל הצורך לתמרן בין לימודים אינטנסיביים לבין עבודה ופנאי. אורח חיים כזה מציב אתגר של התמודדות עם משימות שונות במקביל ושל ניצול זמן נכון.

ההתמודדות עם העומס קשה במיוחד עבור סטודנטים עם ליקוי במערכת הפונקציות ניהוליות על רקע הפרעת קשב למשל.

מערכת זו אחראית על התנהגויות מורכבות כמו פתרון בעיות, קבלת החלטות, תכנון לטווח ארוך והתחשבות בכמה גורמים בו זמנית. כדי לגשר על החוסרים הניהוליים חשוב לאמץ אסטרטגיות של התארגנות יעילה, ובראשן דרכים לקביעת סדר עדיפויות סטודנטיאלי.

דרך מס' 1 – שיטה
הדבר הראשון שכדאי למסד בדרך לסדר עדיפויות יעיל יותר הוא השיטה שבה תבצעו את ניהול המשימות. שיטת התיעוד יכולה לכלול מגוון אמצעים מפנקס, מחברת ויומן ועד לשורה של תוכנות ואפליקציות ושלל אמצעים יצירתיים נוספים. חשוב לזהות את השיטה המתאימה או שילוב השיטות המתאים ולדבוק בכך לאורך כל שנת הלימודים.

דרך מס' 2 – סדר
אחרי שגיבשתם שיטת ניהול, הגיע הזמן ליצור סדר בערימת המשימות הלימודיות והאחרות. סדר כזה יבחין למשל בין משימות שנתיות, סמסטריאליות, שבועיות ויומיות. ברמה היומית יש לגבש מבנה מותאם אישית וקבוע ככל שניתן, ובתחילת כל יום להגדיר משימות נקודתיות.

דרך מס' 3 – עדיפויות
עקרון מרכזי בניהול משימות יעיל הוא איתור ההעדפות האישיות העובדות בדרך הטובה ביותר עבורכם. עדיפויות מתייחסות בין היתר לשעון ביולוגי, לסגנונות למידה ולקושי מול משימות מסוימות. חשוב שתזהו ז'אנרים של משימות שקשה לכם להתגייס אליהן באופן מיוחד ותתחשבו בכך בקביעת סדר היום.

דרך מס' 4 – הפוגות
לא פחות קריטי מניהול נכון של משימות הוא הצורך לתכנן מראש גם זמנים ופעילויות של פנאי. מעבר להתרעננות ולמילוי מצברים, תכנון ההפוגות יאפשר באופן פרדוקסלי ניצול טוב יותר של הזמן העומד לרשותכם. בדרך זו גדל הסיכוי שזמן למידה ועבודה אכן יוקדש למשימות החובה, ואילו משבצות הפנאי יופנו לטובת הפוגה איכותית ללא רגשות אשמה.

דרך מס' 5 – חמש דקות
עיקרון חשוב בארגון סדר עדיפויות יומי קשור לביצוע משימות קטנות הצצות כל הזמן דרך שיחות טלפון, הודעות, אי מייל וכו'. בזמנים שתוכננו לטובת עבודה על משימות משמעותיות, רצוי לנטרל הסחות מסוג זה, אך לא תמיד אפשר להיות מנותקים לחלוטין. רצוי לטפל בנושא כמו קריאה ומענה על מיילים במסגרת נוהל קבוע, ובנוסף להפעיל את "עקרון חמש הדקות" – אם נכנסה משימה חשובה שלוקחת דקות ספורות בלבד, נטפל בה מיידית, ואם לא, נשלב אותה בתכנית המשך כמו את שאר המשימות.

דרך מס' 6 – תוצאות
על מנת ליצור סדר עדיפויות יעיל יש ללמוד לחשוב במונחים של תוצאה. סטודנט שלוקח בחשבון בעת תכנון המשימות את התוצאה הרצויה, ממוקד יותר במטרה ומצליח להימנע מהסחות וממכשולים. כשלא מקדישים מחשבה מראש למבחן התוצאה, נפגעת היכולת לקבוע סדר עדיפויות הגיוני ולעמוד בו.

דרך מס' 7 – החלטות
לאחר שאימצתם את העקרונות הקודמים, חשוב להבין שהמיומנות העיקרית מאחורי ארגון סדר עדיפויות היא יכולת של קבלת החלטות. לרוב אין תשובה אחת אפשרית לניהול זמן, כמו שאין דרך לעמוד תמיד בכל היעדים באותה רמה. לכן התמקדו בעצם קבלת ההחלטה והדבקות בה ולא בניסיון לקבל את ההחלטה ה"נכונה". הימנעות מקבלת החלטות או עיסוק בהתלבטות ובחרטה מזרימים משאבים למקום הלא נכון ואינם מאפשרים עשייה.

דרך מס' 8 – אסרטיביות
עמידה בסדר עדיפויות תלויה במידה רבה גם ביכולת שלכם להגיד לא. יעילות בניהול משימות דורשת לזהות את כל אותם המקומות בהם המאמץ שאתם משקיעים חורג מהעיקר. זה כולל לדחות על הסף משימות שיעמיסו עליכם מדי וזה כולל גם לוותר על חלקים בתוך המשימה או על סטנדרטים מוגזמים שבסופו של דבר יפגעו בביצוע.

דרך מס' 9 – גמישות
אחרי שכל עקרונות התעדוף הללו הוצגו, צריך לציין שתכנון טוב משאיר מקום גם לבלתי צפוי. חשוב להבין שהמטרה בארגון סדר עדיפויות היא לבסס שליטה במשימות ולהיות בקשר תמידי עם המציאות. עם זאת, גם אם תהיו יעילים ביותר, לא תוכלו לממש לחלוטין את כל ההחלטות. זה לא אומר שמוותרים על התכנון, אלא שאם משהו משתבש, מתאימים את התכנית וממשיכים לעבוד בשיטתיות.

דרך מס' 10 – למידה
בתור סטודנטים, אתם כבר יודעים שהחיים הם למידה מתמשכת. גם המיומנות של ארגון סדר עדיפויות משתפרת ומשתכללת עם הזמן. בהדרגה תלמדו מהו סדר היום הנכון עבורכם, איך לבצע אומדן זמן של משימות שונות ומהם המכשולים האורבים לכם בדרך.
לסיכום, יישום עקרונות אלה באופן עצמאי או בליווי מומחה לאסטרטגיות למידה יבטיח ארגון יעיל של סדר עדיפויות והתמודדות טובה יותר עם העומס בחיים הסטודנטיאליים.

הכותבת, מיה שלק, מומחית בהקניית מיומנויות למידה לסטודנטים ובעלת M.A. בחינוך מיוחד 

http://www.academaya.co.il

תגובות

תגובות לכתבה זו

Bookmark the permalink.