לקויות למידה וקשב בעולם העבודה

images (16)

אחד האתגרים הגדולים הניצבים בפני אוכלוסיית הסטודנטים כיום הוא המעבר מעולם האקדמיה לעולם התעסוקה וההשתלבות בו. זהו למעשה שלב חדש בחיים הדורש מן הבוגר הטרי יכולת הסתגלות, התמדה, התמודדות עם אתגרים בפעם הראשונה באופן עצמאי וללא מסגרת.

מדובר במשימה לא פשוטה עבור כל סטודנט ממוצע, על אחת כמה וכמה עבור סטודנט הסובל מהפרעת קשב או לקות למידה, אשר לעתים גם נושא עמו תחושות של חריגות ו/או חוסר מסוגלות.

נמצא במחקרים כי בעלי הפרעות קשב ו/או לקויות למידה חווים קשיים ייחודיים בעולם העבודה וכי במקרים רבים מתקשים לנהל קריירה יציבה, מתקשים למצוא מישרה ולהתמיד בה וחווים יותר מצבי תסכול, כל זאת בהשוואה לאנשים ללא לקויות. אולם, יחד עם זאת, נמצא כי לפחות 75% מהם מועסקים לאחר סיום לימודיהם, אחוזי הפיטורין זהים לאחוזי הפיטורין באוכלוסייה הכללית וכן נמצא כי קיים אחוז גבוה של אנשים בעלי הפרעת קשב שעובדים בתחומי היזמות והעסקים, המאופיינים בסביבת עבודה דינאמית, משתנה ומגוונת.

אילו קשיים יכולים לעלות עם הכניסה לעולם העבודה?

קשיים בתחום הקוגניטיבי:

1.קושי בניהול המרחב: קושי בארגון הסביבה הפיסית, נטייה לאיבוד חפצים ומסמכים, קושי בזיכרון לטווח קצר, נטייה לדחיינות, כאשר, הדחיינות פוגעת בעמידה ביעדים.

2. קושי בהעברת מסרים: קושי להגיע ל"נקודה", קושי בשליפת מידע בזמן המתאים, נטיה לקפוץ מנושא לנושא בשיחה, חשיבה רב מימדית מה שיוצר חוסר מיקוד בהעברת מסר.

3. קושי להבחין בפרטים: לא זוכרים מידע שנמסר בעל פה, קושי במילוי טפסים, מפספסים מידע בהוראות כתובות, לעתים מבינים דברים אחרת.

4. קושי בניהול זמן: נטיה לאיחורים, תכנון זמן לא ריאלי וקושי בהמתנה.
קשיים בתחום הבין אישי:

5.בתחום התקשורת הבין אישית: הקשבה לפרקים, התפרצות לדברי אחרים, הנחה שגם השני יכול להקשיב מהר.

6.קשיים בויסות ההתנהגות: לעתים התפרצויות, הערות לא במקום, "מגלים קלפים" במו"מ.

קשיים בתחום האישי:

1.דימוי עצמי: דימוי נמוך, נחיתות, בושה, תחושת מסוגלות נמוכה, מודעות נמוכה ליכולות ולכוחות, תחושת חוסר שליטה.

2.מתח: מתחים כרוניים עקב התמודדות יומיומית, חשש מכישלון, מתח הנובע מהסתרת הלקות וניסיון להיות כמו כולם.

3.תסכול וכעס: תסכול הנובע מקושי לעמוד בציפיות, קושי לשלב עבודה עם מסגרות חיים אחרות, כעס על הסביבה שלא מבינה אותי.

מהם הכוחות של בעלי הפרעת קשב בעולם העבודה?

לבעלי הפרעת קשב כוחות ייחודיים, כאשר זיהוי הכוחות ושימוש נכון בהם יוביל במקרים רבים להצלחה בעולם העבודה.
כוחות בתחום הקוגנטיבי: אינטלגנציה גבוהה, חשיבה יצירתית, קליטה מהירה, חשיבה רב מימדית, , גמישות מחשבתית,יכולת לעבוד עם נתונים חלקיים.

כוחות בתחום הבין אישי: אמפתיה גבוהה מהממוצע, אסרטיביות, נחישות, רגישות, אותנטיות, יכולת לגייס ולהפעיל אנשים.
כוחות בתחום האישי: יכולת השקעה גבוהה מהממוצע, סקרנות, יכולת להתמסר בהתלהבות למשימה, יכולת לעמוד בתסכול ולשאת כישלון.

כיצד להתמודד עם הקשיים ולהשתלב בהצלחה בעולם העבודה? 

טיפים להתמודדות טובה וכניסה מוצלחת לעולם העבודה:

הכנה למעבר מאקדמיה לעבודה: לפנות זמן להתמודדות, לדאוג לליווי ולמערכת תמיכה, לטפל בדברים צעד צעד, לבחון אילו אסטרטגיות שסייעו להצליח בלימודים ניתן לקחת לעולם העבודה, לחפש מידע על עולם העבודה ואופני התפתחות מקצועית בתחום העיסוק.

מודעות לזהות המקצועית: על הפרט להיות מודע ליכולות, לכישורים, להעדפות ולצרכים שלו בעולם העבודה. מודעות לזהות המקצועית מאפשרת מציאת עבודה שמתאימה להעדפות, לכישורים ולערכים של האדם.

מודעות ללקות: קבלת הקשיים והפערים מהווה תנאי מקדים לגיבוש הזהות המקצועית. המודעות ללקות מאפשרת פיתוח אסטרטגיות יעילות יותר, שיפור בתפקוד סביב הלקות, ועליה בביטחון כתוצאה מחוויה של הצלחות.

אסטרטגיות התמודדות עם הלקות בעבודה:
ארגון וניהול עצמי: כתיבת פתקים, בדיקה חוזרת של משימות, להסתובב עם פנקס, לבקש עזרה מאחרים במידת הצורך, עבודה בחדר שקט, לקיחת הפסקות, לבקש עזרה בתיעדוף משימות.

שימוש באמצעים טכנולוגיים: תזכורות במחשב/בטלפון הנייד, שימוש ביומן ממוחשב,שליחת sms לעצמי, שימוש באוזניות, תוכנת הקראה, תוכנות איות וניסוח.

ללמוד מכשלונות: לעצור ולבצע הערכת מצב, לבקש פידבק מאחרים, לחשוב על דרכים חלופיות לביצוע.
ללמוד לנהל את הלקות: לדעת בבירור את היתרונות והחסרונות שלי, לבסס קבלה עצמית ולבדוק מהן סביבות העבודה שמתאימות לי. לא להסתיר את הלקות מהסביבה, לרוב ההסתרה דורשת השקעה רבה של אנרגיה שפוגעת בתפקוד ובביצוע משימות אחרות בעבודה.

לסיכום, לקויות למידה והפרעות קשב וריכוז הינם שני סוגים שונים של הפרעות המשפיעות על סטודנטים בשלב הלימודים ובשלב המעבר לעולם העבודה. מודעות ללקות ולקשיים, מודעות לכוחות האישיים, הכרות עם הסביבה והיכולת לבקש עזרה הן יכולות חיוניות שיסייעו לסטודנט או לבוגר הטרי להפוך את הקושי להעצמה ואת הלקות לחירות.

הכתבה נכתבה על ידי צוות מכון אורלי צדוק המתמחה בתחום הפרעות הקשב ולקויות הלמידה בהקשר הלימודי והתעסוקתי.

תגובות

תגובות לכתבה זו

Bookmark the permalink.